Le Mans er noget helt specielt for rigtig mange motorsportsinteresserede over hele verden. I 24 timer kæmper nogle af de bedste kørere i de bedste biler, som er klargjort specifikt frem mod netop dette event, om at have kørt flest omgange på den legendariske Circuit de la Sarthe-bane, når de 24 timer er gået.

Le Mans er altid garanti for god underholdning og det kræver meget af både kørerne, konstruktørerne og teamet omkring bilerne, hvis der ikke skal gå noget galt i løbet af det 24 timer lange non-stop racerløb, hvilket er med til at gøre det så fascinerende.

Le Mans afholdes lørdag d. 10. juni. – 11. juni 2023, fra kl. 16.00 – 16.00.

Odds på Le Mans 2023

Spil på Le Mans via 888Sport og få et 500 kr. freebet.

Løbsstart lørdag den 10. juni 2023 kl. 16.00.

Odds oversigt er på vej..

Hvad er Le Mans?

Selv om det gælder om at komme længst muligt på de 24 timer i Le Mans, lige som det gælder om at køre et bestemt antal omgange hurtigst i Formel 1, så er der forskelle på strukturerne i løbene, der gør Le Mans en smule mere kompliceret.

I det franske racerløb er det nemlig ikke alle de andre biler, man konkurrerer mod. Det er kun dem, der kører i ens egen klasse. Derfor er der mange biler, som de store klasser overhaler med mange omgange i løbet af de 24 timer, men det er helt lige meget, for det er slet ikke meningen, at de skal konkurrere, og i virkeligheden kunne de lige så godt køre på to forskellige baner.

Bilerne, der køres i, er måske de mest højteknologiske biler i verden, da løbet bruges til at teste fremtidens teknik fra konstruktørernes side.

Le Mans er en del af World Endurance Championships, hvor det er løb nummer tre. Her er Le Mans-løbet specielt, fordi det giver dobbeltpoint og derfor har stor indflydelse på, hvor mesterskabet skal hen i sidste ende.

Hvert team består af tre kørere, der skiftes til at sidde i bilen. Ingen kørere må være på banen i mere end 14 af de 24 timer.

De mest succesfulde konstruktører gennem tiden siden 1923, hvor det første løb blev afholdt, er:

  1. Porsche med 16 sejre
  2. Audi med 13 sejre
  3. Ferrari med 9 sejre

Tom Kristensen er med sine ni sejre den mest vindende kører nogensinde. Disse tal gælder for hovedklassen, LMP1.

Det bringer os videre til klasserne. Der er to hovedgrupper:

  1. Tunede sportsvogne (består af klasserne LM GTE Pro og LM GTE Am)
  2. Unikke en-sædede prototyper (består af klasserne LMP1 og LMP2)

For hver klasse er der specifikke regler for, hvordan bilen bliver fremstillet, med hvilke tekniske specifikationer, og hvor mange penge der bliver brugt på den.

Le Mans vindere siden 2000

Her nævnes kun vinderne i LMP1-klassen.

2016: Porsche Team – Marc Lieb, Romain Dumas og Neel Jani

2015: Porsche Team – Nico Hülkenberg, Earl Bamber og Nick Tandy

2014: Audi Sport Team Joest – Marcel Fässler, André Lotterer og Benoît Tréluyer

2013: Audi Sport Team Joest – Tom Kristensen, Allan McNish og Loïc Duval

2012: Audi Sport Team Joest – Marcel Fässler, André Lotterer og Benoît Tréluyer

2011: Audi Sport Team Joest – Marcel Fässler, André Lotterer og Benoît Tréluyer

2010: Audi Sport North America – Mike Rockenfeller, Timo Bernhard og Romain Dumas

2009: Peugeot Sport Total – David Brabham, Marc Gené og Alexander Wurz

2008: Audi Sport North America – Tom Kristensen, Allan McNish og Rinaldo Capello

2007: Audi Sport North America – Frank Biela, Emanuele Pirro og Marco Werner

2006: Audi Sport Team Joest – Frank Biela, Emanuele Pirro og Marco Werner

2005: ADT Champion Racing – JJ Lehto, Marco Werner og Tom Kristensen

2004: Audi Sport Japan Team Goh – Seiji Ara, Tom Kristensen og Rinaldo Capello

2003: Team Bentley – Tom Kristensen, Rinaldo Capello og Guy Smith

2002: Audi Sport Team Joest – Frank Biela, Tom Kristensen og Emanuele Pirro

2001: Audi Sport Team Joest – Frank Biela, Tom Kristensen og Emanuele Pirro

2000: Audi Sport Team Joest – Frank Biela, Tom Kristensen og Emanuele Pirro

Vinderne af Le Mans i 2019

Her et tilbageblik på hvordan det gik i 2019, som optakt til næste løb. Det bliver spændende at se om Toyota kan gentage deres store succes.

LMP1 – Top 3

  1. Toyota Racing #8
  2. Toyota Racing #7
  3. SMP Racing #11

LMP2 – Top 3

  1. Signatech Alpine Matmut #36
  2. Jackie Chan DC Racing #38
  3. TDS Racing #28

GTE-Pro – Top 3

  1. AF Corse Ferrari #51
  2. Porsche GT Team #91
  3. Porsche GT Team #93

GTE-AM – Top 3

  1. Keating Motorsports #85
  2. Team Project 1 #56
  3. JMW Motorsport #84

LM P1 – Top 3

  1. Porsche LMP Team: Timo Bernhard, Brendon Hartley og Earl Bamber
  2. Toyota Gazoo Racing: Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima og Anthony Davidson
  3. Porsche LMP Team: (Kom ikke i mål) Neel Jani, Nick Tandy og André Lotterer

LM P2 – Top 3

  1. Jackie Chan DC Racing: Ho-Pin Tung, Thomas Laurent og Oliver Jarvis
  2. Jackie Chan DC Racing: David Cheng, Tristan Gommendy og Alex Brundle
  3. Signatech Alpine Matmut: Nelson Panciatici, Pierre Ragues og André Negrao

LM GTE Pro – Top 3

  1. Aston Martin Racing: Darren Turner, Jonathan Adam og Daniel Serra
  2. Ford Chip Ganassi Team UK: Harry Tincknell, Andy Priaulx og Pipo Derani
  3. Corvette Racing – GM: Jan Magnussen, Antonio Garcia og Jordan Taylor

LM GTE Am – Top 3

  1. JMW Motorsport: Robert Smith, Will Stevens og Dries Vanthoor
  2. Spirit of Race: Duncan Cameron, Aaron Scott og Marco Cioci
  3. Scuderia Corsa: Cooper MacNeil, Bill Sweedler og Townsend Bell
Vores danske helt Tom Kristensen

Tom Kristensen holder både rekorden for flest sejre i alt og for flest sejre i træk. Han har i alt vundet løbet ni gange, og deraf er de seks vundet i træk fra år 2000 til 2005. Ud over ham har kun en anden dansker vundet løbets hovedklasse, nemlig John Nielsen, der vandt i 1990. Til sammenligning har Storbritannien hele 32 forskellige vindere og dermed flest af alle.

På konstruktørsiden er det til gengæld Tyskland, der sidder på tronen, og den rolle er især blevet skabt over de senere år. Porsche har med 19 sejre flest, mens Audi har 13 sejre som nummer to. Porsche har også flest kontinuerlige sejre, da de vandt syv gange i streg fra 1981 til 1887.